vrijdag 28 mei 2010

Tillegem bos in't groot

Hallo iedereen

Ik ben sinds gisteren terug van mn heel leuke reis naar amazone, samen met zo’n 80 andere uitwisselingsstudenten (waaronder 6 Belgen).

Vrijdagmiddag rond 3 uur ben ik vertrokken met de bus naar Campo Grande vanuit Dourados aangezien ik de volgende ochtend mn vlucht had om 5 uur. In Campo Grande aangekomen ben ik naar Silvia gegaan, en zijn we ’s avonds nog weggegaan naar een open bar feestje. Thuisgekomen van dat feestje heb ik mn valies genomen, en met de taxi naar de luchthaven vertrokken. Rond 8.30 kwam ik toe in Brasilia, waar ik een uurtje later een ander vliegtuig nam richting Manaus. Aangekomen in Manaus, moesten ik en nog een aantal andere uitwisselingsstudenten wachten op andere studenten. Rond 3 uur zijn we dan vertrokken naar ons hotel, waar we onze namiddag nog een beetje gevuld hebben met luieren en aan het zwembad zitten. ’s Avonds zijn we dan naar een soort folklore feest geweest waar er 2 groepen bestaan. De avond dat wij gingen was het de beurt aan de ‘Caprichoso’, de blauwe groep. Daar aangekomen zagen we dat iedereen in het blauw gekleed was, terwijl er een soort van muziekoptreden te zien was.

Zaterdag. In de ochtend hebben we het ontbijt genutigd in ons hotel, waarbij ik toch wel 1 opmerking moet geven. De ananas van het amazonewoud is veeeeeeeeeeeeeeel lekkerder dan de ananas van de rest van de wereld. Veeeeeeel zoeter. Na het ontbijt sprongen we allen de bus in dei gelukkig met airco was uitgerust. Buiten liepen de temperaturen op tot zo’n 38 graden denk ik. We deden een kleine citytour; we bezochten een parkje, de opera van Manaus, een artisanale winkel, een museum met opgezette vissen en een krokodil (of nagemaakte), opgespelde prachtige vlinders, spinnen, kakkerlakken en ander ongedierte. Er was ook een exemplaar aanwezig van één van de meest gevreesde vissen van de amazone. Als je aan het zwemmen was in de amazone, en je urineerde, dan kwam dit visje via de geslachtsorganen binnengezwommen en begon alles vanbinnen op te eten. Tof is anders. Na een Mc Dondals middagmaal veroberd te hebben in het shoppingcenter, vertrokken we met de bus naar ‘Presidente Figueiredo’. We reden langs de BR174, dit is de enigste weg die naar het noorden loopt. Ze verbindt Brazilie met Venezuela, Guyana,.... Een interessant weetje hieromtrent is dat er een stuk van die weg maar van 6 tot 18 uur open was, omdat dit stuk namelijk eigendom is van de indianen. Als er buiten deze uren toch nog iemand reed, mogen de indianen die mensen vermoorden. Deze indianen staan namelijk niet ondergeschikt aan de Braziliaanse wet. ’s Avond hebben we nog een wandeling gemaakt in het regenwoud met enkele stops. We konden oa in het donker in een waterval zwemmen, we bezochten ook een grot, en we moesten een stuk van het traject wandelen met het water tot aan onze knieen (voor mij dus tot aan mn scheenbenen é). Het was wel weer enorm warm, gezweet dat ik heb, niet normaal. Na een verfrissende douche (warm water was er niet in onze ‘poussada’) en avondmaal genomen te hebben, stond er ons nog een optreden van indianendansers te wachten.

Zondag. Vroeg opgestaan om in een waterval te gaan zwemmen. Rond 10 uur teruggekeerd om ons klaar te maken om terug te keren naar Manaus waar onze boten ons stonden op te wachten. We hadden 2 boten tot onzer beschikking waar elk 40 studenten zouden op slapen, de tijd verdrijven, douchen, .... Er was ook nog een derde boot die dienst deed als restaurantboot. Ik zat op de boot met nog 5 Belgen, een beetje Duitsers, Amerikanen, en nog een paar andere nationaliteiten en een hele hoop Italianen. De boot had 2 verdiepen. Op de onderste verdieping bevonden de valiezen, de 3 WC’s en de 2 douches zich. Op de bovenste verdieping hielden we ons bezig tijdens onze vrij tijd. Er was een muziekinstallatie, kaarten. Het was ook op dit overdekte dek dat we sliepen. ’s Avonds hangden we daar namelijk onze hangmatten op. De volledig dag was het wel bijna altijd snikheet, juist ’s nachts was het frisjes. Eens vertrokken met de boot zijn we eerst naar het punt gegaan waar de rio (rio = rivier in het Portugees) Amazonas (geel-bruine kleur) en de rio negro (zwarte kleur) samenkomen, ook wel de ‘encontro das aguas’ (ontmoeting van wateren) genoemd. Het was wel speciaal om te zien, want als het water samenkomt, mengt het niet direct; het loopt eerst nog enkele kilometers naast elkaar verder. We bezochten ook een dorp op de amazone, die dus drijvend was. Tijdens de zondsondergang zijn we dan met onze motorische kano’s uitgevaren om oa reusachtige victorialelies te bezichtigen en een klein krokodilletje te vangen (kheb er een foto mee)

Maandag. ’s Ochtends hebben we een beetje gezwommen in de rio negro. Daarna bezochten we een ‘typische’ indianenstam, maar ja, je zag duidelijk dat het heel toeristisch was hoor. Allemaal houten en strooien hutjes, beschilderd, bijna geen kleren, maar als je verder keek zag je achter de bomen elektriciteitspalen enzo, niet echt geloofwaardig maarja. Er zat daar trouwens ook een aapje in een kooitje die de hele tijd zat te wiebelen in een hangmat. In de namiddag hebben we dan nog eens gezwommen. Wist je trouwens dat de rio negro de grootste zijrivier ter wereld is en de tweede rivier met het grootste debiet (na de amazonerivier)

Vanaf nu herriner ik me nog maar vaag wat we zo allemaal gedaan hebben

Dindsdag. ’s Ochtend zijn we gaan (proberen) piranhas vissen, helaas heb ik niks gevangen. We zijn ook naar een indiaan gegaan die toonde hoe tapioca (een soort meel gemaakt van maniok) gemaakt wordt.

Woensdag. Vandaag zijn we naar een strand gegaan. ’s Avonds hebben we nog een paar krokodilletjes gevangen.

Donderdag. In de namiddag zijn we naar een goed ontwikkeld indianendorp gegaan, die met hulp van Belo tours (de reisorganisatie waarmee we mee waren) opgebouwd werd. Zo is er een school met computers en airco. We hebben er ook een voetbalmatch gespeeld tegen de lokale indianenselectie. Helaashebben we ons na een 1-1 gelijk spel gewonnen moeten geven in de penalty’s.

Vrijdag. In de ochtend zijn we dolfijnen gaan bekijken en voederen, die je ook kon aanraken. In de namiddag mochten ze zwemmen in de rio negro. De nacht hebben we doorgebracht in onze hangmat midden in het regenwoud (dus niet in de boot).

Zaterdag. In de voormiddag mochten we per 2 in kanotjes rondpeddelen, in de vooravond hebben we dan nog een wandeling gemaakt. Zo hebben we we onder andere een natuurlijk geneesmiddel (stuk boom) gegeten dat zou moeten helpen tegen diarree. Gevolg: 2 dagen diarree.

Zondag. Onze laatste dag was aangebroken. We zijn nog een indianenstam gaan bezoeken (die weer heel toeristisch was) en naar een strandje gegaan. Om 3 uur ’s nachts had ik dan mn vliegtuig. Uiteindelijk kwam ik om 6 uur ’s avonds moe maar voldaan van een fantastische reis terug. Een reis om nooit te vergeten.