maandag 5 april 2010

Pasen

Hallo iedereen.
Eerst en vooral een vrolijk Pasen aan iedereen. Ben ik blij dat Pasen gepasseerd is. Geloof het of geloof het niet, maar ik ben afgelopen week 3 keer na de kerk geweest. Het begint een ware foltering te worden. Als ik in Belgie zal aankomen, zal ik genoeg voor de rest van mn leven naar de kerk geweest zijn. Pasen werd hier trouwens toch min of meer gelijkaardig gevierd. Hier hebben we wel geen 2 weken vakantie. Ik had enkel donderdag en vrijdag geen school. De zondag van Pasen zijn ik en mn broers (want mn moeder is Caio aan het bezoeken in São Paulo) naar familie geweest. En er waren ook chocolade eieren. Helaas niet in grote aantallen, en helaas was het ook geen Belgische chocolade, maar het was toch beter dan niks.
De vorige weekends heb ik niet zoveel gedaan. Meestal waren ze gevuld met slapen, eten, uitgaan,.... Dus alles is hier nog goed hoor. Soms erger ik me wel een heel klein beetje heel hard aan mn vader z’n over-katholiek zijn, of van zn vriendjes. Zo was er 2 weken geleden iemand blijven middageten, en die vroeg dan welk geloof ik had. Ik zeg dus, zoals gewoonlijk ‘katholiek’, maar ik zeg er wel bij dat ik geen actieve beoefenaar van mn geloof ben, dat ik niet naar de kerk ga enzo,.... Krijg ik dan van die kerel naar mn hoofd geslingerd dat ik een niks ben (en mn vader zit dan daarbij, en die gaat daar waarschijnlijk dan mee akkoord; als ik later kinderen heb, en dr zegt iemand over een van hen, dat hij een ‘niks’ is, hij zal het geweten hebben), maar gelukkig ben ik al gewend van die over-gekke-katholieke uitspattingen van sommigen, dus antwoorde ik erop: ‘Dus je zegt dat ik een niets ben¿’ Ik zei nog dankuwel, gaf hem een schouderklopje en liep weg. Man, boos dat ik dat moment was. Soms voel ik wel een beetje een gebrek aan respect van mn vader, maar ja, het is een raren, dus zeg ik er nie teveel tegen (nie dat ik hem zoveel zie, gelukkig). Maar gelukkig vallen mn moeder en mn broers wel mee.
Over een kleine 2 weken vertrek ik ook naar Florianópolis, ook wel Floripa genoemd. Kzie er enorm naar uit. Maar waarschijnlijk heb ik daar al in mn vorig blogbericht over verteld.
Wat valt er voor de rest nog allemaal te vertellen, even denken.
Aja, er is vorige week in 1 of ander overheidsgebouw in Dourados een advocaat vermoord door een boer. Voor de beelden: http://www.youtube.com/watch?v=Uu7bYh_uOkY. Dit zie je hier trouwens nog veel op tv. Niet boeren die advocaten doodschieten, maar ik bedoel de expliciete beelden van misdrijven. Het nieuws is ook heel verschillend dan bij ons. Hier wordt er veel meer bericht over misdrijven, diefstallen, drugstraficanten(er zijn er ook meer, dus mss wel logisch.) En als de dader dan wordt opgepakt dan wordt hij speciaal voor de media als het ware tentoongesteld. Zo herriner ik me ook de beelden die ik van de week op tv heb gezien over een jongen die al een hele tijd ontvoerd was door een man, en doordat hij al zolang ontvoerd was, begon hij z’n ontvoerder als vader te zien. Van de week werd de ontvoerder samen met het kind opgepakt door de polite, en op tv waren de beelden te zien hoe de jongen in het politiebureau zn ontvoerder huilend bleef vastklemmen, terwijl de politie de jongen probeerde lost te rukken van zn ontvoerder om terug bij zn moeder te brengen. In Belgie zouden die beelden toch nooit op tv getoond worden.
Toen ik vrijdag naar de kerk ging (en eigenlijk buiten zat), liep er ook een man voorbij, achtervolgd door de politieman, die hem te pakken kreeg, en op de grond smeet. Even later kwam dan de politiejeep (er zijn hier geen combi’s , enkel jeeps) om hem mee te nemen. Het is wel grappig om te zien, want criminelen worden hier altijd als honden in de koffer geworpen van de jeeps.
En nog iets schandaligs. Een heel jaar is er geen deftige show van een deftige artiest. 2 weken geleden krijg ik ineens te horen dat de enige echt IVETE SANGALO een show zal hebben op 25 juni. Voor jullie klinkt Ivete Sangalo niet echt bekend, maar voor alle Brazilianen wel. Ze wordt DE koningin van Brazilie genoemd (en probeer maar eens een koningin te zijn in een land dat een republiek is). Ze is in Brazilie wat Lady Gaga, of Madonna en Britney Spears (in hun gloriejaren) in Europa en Amerika zijn of waren. Dus stel je voor dat je ineens te horen krijgt dat Lady gaga een optreden heeft in Lissewege. Dat zou toch geweldig zijn. Maar natuurlijk 1 probleem. Welke dag vertrek ik naar Belgie¿ Inderdaad. 25 juni, in de voormiddag of namiddag. Grrrrrr. Kon ze nu geen dagje vroeger komen¿
Om af te sluiten heb ik trouwens nog een tekstje gevonden over de indianenproblematiek in mn streek en stad. Het is een lange tekst (ik weet het), maar het is zeker eens de moeite om te lezen http://www.mo.be/index.php?id=348&tx_uwnews_pi2[art_id]=21376&cHash=7ed90d2e2b
En om echt aft e sluiten, en om jullie Braziliaanse muzikale kennis bij te schroeven, enkel Braziliaanse liedjes, gesorteerd per categorie
Sertanejo
Michel Telo – Beijo, me ligo
João Bosco e Vinicius – Chora me liga
Fernando e Sorocaba – Da cor do pecado
Fernando e Sorocaba – Paga pau
Guilherme e Santiago – E dai
Jorge e Matheus – Voa, beija flor
Luan Santano – Aqui é seu lugar
Luan Santano – Meteoro
Luan Santano – To de cara
Axé
Jammil – Praieiro
Jammil – E saudades
Jammil – Tchau
Jammil – E verão
Asa de aguia – Vale night
Asa de aguia – Dança do vampiro
Claudia Leite – Beijar na boca
Ivete Sangalo – Pais tropical
Parangolé – Rebolation
Psirico – Ela sai de saia
De rest hou ik voor een van de volgende blogberichten
PS sorry voor de omgekeerd Spaanse vraagtekens. Geen idee hoe het komt. ¿

Geen opmerkingen: